-=- Unreal Tournament -=- Unreal Tournament 3 -=- UT2004 -=- UT 2003 -=- Unreal 2 -=- Mutatory Mody Patche Dodatki -=-

[BunnyTrack] [Turniej Unreal] [Biblia UT] [Unreal Zone]  [BEST] [Community Bonuspack] [CUED] [Emperor's Soldiers] [Gangsters] [High Quality] [Liga UT] [Scena] [rA] [Terrible Team] [The Chosen One]

Informacje

Newsy
Archiwum Newsów
Forum
IRC Chat
FAQ
Serwery
Klany
Linki
Redakcja
Reklama/Bannery

Teksty

Wysyłamy PM w HLC
Recenzja UT3
by Tom

Reprezentacja
I Zlot 2k3
Przyspiesz UT i 2k3
Q3A vs UT
Tactical Ops 2.0
Infiltration
Domowa sieć LAN
Zmiany w plikach ini
UT Tweak
UT Admin
UT Serwer
Skin Tutorial
Unreal 2 Alpha
ServerSide Bug
LP Okoniny 2k2

Wywiady

Ciocia Krysia
[SoF]Doom
eXpL@S!V_;P
[DFP]CarMac
Immortal
Banita[BB]
yavor|sYs
Iapa|rA
GitzZz
ck_Yan3k
Andro|rA
Youzack
Pajda
SzakaL

Tournament

SinglePlayer
Multiplayer
Bronie
Przedmioty
Cheaty
Boty
HUD
Tryby Gry
DM 1 on 1
Opcje
Galeria
Konsola
Mody
Mutatory
Programy
Mapy
Voice Packi
Modele i Skiny
Inne

Tournament 2003

Bronie
Przedmioty i ruchy
Konsola i Aliasy
Patche i dodatki
Mutatory
Mody
Modele
Mapy i MapPacki
Voice/Ann'cer/Music
Programy
Demo Download
Dema Graczy
Screeny
Filmy
Inne
Archiwum plików

Tournament 2004

Bronie
Pojazdy
Tryby Gry
Demo Download
Mutatory
Mody
Modele
Mapy i MapPacki
Voice Packi
Patche
Programy
Inne

Tournament 3

UT 2007 Info
UT 3 Info
UT 3 FAQ
Mutatory
Mody
Mapy
Patche
Demo Download
Trailery
Inne

Unreal 2

Recenzja
Screeny
Bronie
Demo Download
XMP
Mapy i MapPacki
Mission Packi
Muty XMP
Mody
Patche
FAQ
Tapety
Filmy
Winamp

Championship

Co to jest?
Screeny
Tapety
Filmy

Unreal Engine 3

Filmy
Gears of War
Partnerzy


Iapa|rA

[ Terminator'e ]: cześć, przedstaw się proszę internautom
[ Iapa ]: Cześć, mam na imię Michał, mieszkam w Radomiu, mam 18 lat i oczywiście gram w UT :).

[ Terminator'e ]: Ok, przejdźmy wiec do analizy specyfikacji jednej z najskuteczniejszych broni w UT, ktorą jest Sniper Rifle, czyli po prostu snajperka. Zgadza się ?
[ Iapa ]: Masz rację, ta broń jest najskuteczniejsza, lecz opanowanie jej sprawia masę problemów i zajmuje mnóstwo czasu.

[ Terminator'e ]: czym w ogóle jest snajperka w UT ?
[ Iapa ]: Hmm... jak każdy wie, w dobrych rękach ta broń robi rzeź na mapach o dużej przestrzeni. Jest to broń lubiana przez dobrych graczy, ale zarazem ma przeciwników w gronie graczy słabszych. Po prostu często traci się głowę (lapa miał zapewne na myśli „head shot” – przyp. Termi) dla niej :D.

[ Terminator'e ]: Czym różni się od większości arsenału UT ?
[ Iapa ]: Różni się tylko jednym i każdy wie czym, kto przycelował raz, a dobrze

[ Terminator'e ]: Sniper Rifle jest wymarzoną bronią długodystansową. Niemniej AMSD Shock Rifle posiada bardzo zbliżoną charakterystykę strzału. W dodatku można nią bardzo skutecznie razić z bliskich odległości [nie wspominając o combosie, będącym połączeniem strzału "normalnego" z alternatywnym ]. Snajperka wygląda na mniej efektywną broń.
[ Iapa ]: Tak, to idealna broń na dystans i tu nikt nie zaprzeczy tego. Zwrócę jednak uwagę na fakt, że jedna i druga broń działają na tej samej zasadzie, czyli strzał punktowy. Posługując się dobrze snajperką nie masz potem większych problemów z wykonaniem combo (mówię w tym przypadku o LANie ). Do gry w Necie dochodzi jeszcze inna umiejętność, czyli wyczucie laga, który jest czasami dokuczliwy (ale w momencie gdy założysz przeciwnikowi head shot'a to wątpię czy powie on, że mniej skuteczna).

[ Terminator'e ]: Właśnie; wiadomo, że warunki na sieci lokalnej są bardzo stabilne. W rzeczywistości wielu graczy z powodów praktycznych (a przede wszystkim umiarkowanej popularności UT w skali krajowej) nie może pozwolić sobie na pojedynki LANowe. Jak radzisz sobie w warunkach, gdy ping szaleje, a mecze musi się grać ?
[ Iapa ]: No właśnie, tylko z kim ja mam grać przez tego LANa? :( Moja gra opiera się w 99% na grze poprzez Internet. Gra na SDI jest w miarę stabilna, lecz zdarzały się i straszne warunki. Z tego, co zauważyłem i tak sobie w nich najlepiej radzę. Wnioskuję to po sparingach europejskich przy pingu 300 pod F6 ..., no nic przyjemnego. Swój styl gry dostosowuję także do warunków gry, bo nie pozostaje nic innego.

[ Terminator'e ]: Czym różni się celowanie w tych obu, jakże odmiennych warunkach?
[ Iapa ]: Przez LAN celujesz i trafiasz, a Net..? Pierwsze co robię, to patrzę na warunki, jakie są. Cel trzeba namierzać z wyprzedzeniem, choć ja już to robię odruchowo. Nie da się celować tak jak przez LAN, no ale wyjątki też są, bo jeśli ktoś korzysta ze łącza 2MB lub większego i laguje resztę ?

[ Terminator'e ]: Powróćmy do porównań. Oglądając pojedynki rozgrywane przez Destrukt'a (obywatela USA, a zarazem jednego z najlepszych graczy UT na świecie) widać wyraźnie, że lekceważy on snajpę, a jednak świetnie sobie poczyna. Na przykład na DM-Deck 16][ nagminnie używa Shock'a.
[ Iapa ]: Na Jego miejscu też bym tak robił. Przy takiej celności i doświadczeniu wygrywanie już nie jest problemem. Każdy ma swój własny styl, ma bronie mniej i bardziej lubiane. Widocznie mu to odpowiada !

[ Terminator'e ]: A Tobie ?
[ Iapa ]: Lubię grać Shock'iem, ale nie do przesady. Wolę zdecydowanie snajpę.

[ Terminator'e ]: Korzystasz podczas gry z zoom'a (przybliżenia) ?
[ Iapa ]: Tak, korzystam.

[ Terminator'e ]: Możesz opisać sposób w jaki to robisz ?
[ Iapa ]: Wiem, że spora liczba graczy nie korzysta z zoom'u, ale już nie raz każdy się zdziwił na widok mojego configu. No cóż... zoom'a mam pod Mouse2. Mój config jest dla większości graczy niewygodny, ale liczą się rezultaty, a nie czyjeś podpowiedzi :).

[ Terminator'e ]: Podczas przybliżania traci się nieco orientację przestrzenną odnoszącą się do ruchu postaci. Gdzie leży „zloty środek” będący połączeniem efektywnego namierzania celu, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad modelem, którym się poruszasz ?
[ Iapa ]: Noooo... do przesady też nie można zoom'ować. Jakieś wyczucie chyba każdy ma? Rzadko używam dużych przybliżeń, raczej staram się takiego czegoś unikać.

[ Terminator'e ]: Jaki zakres czułości myszy wydaje Ci się w miarę korzystny do ciągłej walki snajperką ?
[ Iapa ]: Zakres czułości myszki zależy od systemu. Ja grając na systemie Windows 98 SE i myszce A4Tech ze scrollami mam 9.0, ale grając na Windows XP musiałem zmienić na 6.0.

[ Terminator'e ]: To spore różnice, jak na platformy względem siebie kompatybilne. Domyślasz się, z czego mogą się one brać ?
[ Iapa ]: Win. XP jest na dzień dzisiejszy dość świeżym systemem i sporej ilości sterowników nie ma do niego. Nie tylko z myszami są problemy.

[ Terminator'e ]: Jakich preferencji używasz w przypadku FOV-a czy widoku broni ? (standardowo ustawiony jest kąt widzenia 90 stopni. Często używa się FOV-a większego niż 90 stopni, aby ułatwić sobie walkę, zwłaszcza brońmi szybkostrzelnymi, a także zwiększyć efektywność poruszania się - przyp. Termi)
[ Iapa ]: Tu może być pierwsze zdziwienie. W obu przypadkach gram w standardzie. Tak! gram z widokiem broni, a wynika to z tego, że nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z tego typu grami, a jestem samoukiem.

[ Terminator'e ]: Które DeathMatch'owe mapy ze standardowego pakietu uważasz za najlepsze dla snajpera ?
[ Iapa ]: DM-Morpheus. Na tej mapce "wychowałem się" i ta mapka będzie ubóstwiana przez graczy z celnością. Tą mapką zaraziłem się od chłopaków z sYs.

[ Terminator'e ]: Twoja szczególnej urody gra snajperką musiała ewoluować. Nasuwa się więc pytanie - czego uczyli Cię klanowicze z sYs ?
[ Iapa ]: Zaraziłem się od nich Morfkiem, a co było wiadome, byli to gracze najlepiej grający na tej mapce, wiec nie wiele trzeba tłumaczyć :) . A grając z nimi często na (obecnie nieczynnym) serwerze Profitu wyrobiłem sobie tę celność.

[ Terminator'e ]: Wymieniłbyś UT-owców, którzy się do tego najbardziej przyczynili ?
[ Iapa ]: Jeśli masz na myśli cała moją naukę, to chyba zacząłem z sYs.avatar'em. Potem był Mankind, następnie panowie z BB (Brygada Banici), co grali w HH (Head Hunters), a na końcu, to chyba DFP (Dragons from Poland), bo grając na ich serwerze (ip:195.117.71.226:7777 - przyp. Termi) wyrobiłe się troszkę. Ale też odniosłem inny sukces. Mianowicie byłem graczem, co miał tam najczęściej bana :D.

[ Terminator'e ]: przed chwilą wspomniałeś, że DM-Morpheus wywarł na Twojej grze ogromne znaczenie. Z doświadczenia wiem, że gra na niej, to dla wielu "nierealnych" istny "kamień u szyi". W czym tkwi Twój sekret walki na Morph'ie ?
[ Iapa ]: Morpheus wpłynął ogromnie na moją grę. Po pierwsze od razu ukierunkował ją, zmuszając do korzystania ze snajpy i Shock'a, a następnie dzięki niej zrobiłem o wiele szybszy postęp, pamiętając, że zaczynałem od zerowych umiejętności. Może i kamień, ale dobry gracz nie powinien grać tylko na jednej czy dwóch mapkach. Wielu graczy preferuje maksymalnie 3,4 mapy i koniec. Chciałbym, aby odbył się turniej, gdzie są dostępne wszystkie mapy z podstawowego pakietu, gdyż umiem grać na wszystkich, choć nie powiem, która mapka to mój "kamień u szyi" :)

[ Terminator'e ]: Zapewne „starzy” przeciwnicy mogliby coś na ten temat powiedzieć ? :)
[ Iapa ]: Chyba tylko dwie osoby to wiedzą. Jedną jest mój brat Frytek|HH, a drugą zachowam dla siebie :)

[ Terminator'e ]: Nieodgadnioną zagadką jest umieszczenie snajperki w trudno dostępnych miejscach na DM-Pressure czy DM-Liandri. Żeby ją dostać, najlepiej użyc Impact Hammera (popularnego młotka) i odebrać sobie trochę energii, albo co najmniej narazić się na ciężkie przeżycia w drodze po nią. Umiałbyś wyjaśnić na czym opierały się założenia przy projektowaniu obu map ?
[ Iapa ]: Rzeczywiście ciężko dojść, ale są skuteczne. Te mapki mają duże przestrzenie, więc o head shot'a nie długo trzeba się prosić :)

[ Terminator'e ]: co myślisz o graczach „balkonowych” na DM-Deck 16][, ze snajperką u boku i nadmiernymi skłonnościami do kampowania ? Nie drażni Cię to ?
[ Iapa ]: Nie, bo bardzo to lubię :D . Chyba to inni mnie powinni w tym ocenić, a nie ja :)

[ Terminator'e ]: zdarza Ci się grać w ten sposób ?
[ Iapa ]: Za często :) , ale to przez to, że chcę trenować snajpę, która przydaje się w decydujących momentach. Jeśli nawet nie ona, to ogólnie celność.

[ Terminator'e ]: Snajperka, to broń dla doskonałych technicznie graczy. Na czym polega owa doskonałość w Twoim wydaniu ?
[ Iapa ]: Nie jestem doskonały, ale w technice pomaga mi na pewno oswojenie z UT, a troszkę moja z nim przygoda już trwa. Czyli możesz wywnioskować, że wszystko przychodzi z czasem.

[ Terminator'e ]: W jakich sytuacjach stosujesz taktykę opartą głównie o „head shot”, a kiedy wolisz uderzać w korpus czy nogi przeciwnika ?
[ Iapa ]: Jeżeli gram przez LAN, to zawsze head, a przez Net, to jak z kobietami... nic nie wiadomo. Im większy lag, tym częściej w korpus. Lubię jednak wyzwania.

[ Terminator'e ]: możesz opisać uczucie, które zazwyczaj towarzyszy Ci po ustrzeleniu „head shot'a” ?
[ Iapa ]: Aaa, to zależy, który raz tej osobie go zalożyłem. Czasami jest to śmiech niesamowity, a czasami zupełna powaga. W sumie to już nie zwracam na to aż takiej uwagi jak kiedyś, ale zawsze milo, jak ktoś traci dla ciebie głowę :)

[ Terminator'e ]: Czasami zdarza się sytuacja, kiedy cel jest niezbyt wyraźny na tle dynamicznego oświetlenia obiektów (zazwyczaj pochodni). Zmieniasz zaawansowane ustawienia graficzne gry, aby zminimalizować tę dolegliwość?
[ Iapa ]: Nie. Takie rzeczy zostawiam sobie na naprawdę ważne mecze. Po prostu w tzw. normalności staram się jak najbardziej utrudniać sobie grę.

[ Terminator'e ]: Normalność, czyli gra na serwerach publicznych ?
[ Iapa ]: Tak... i od czasu do czasu 1vs1. Tak się dzieje nawet w chwili, gdy przeciwnik jest bardzo dobry i nawet jeśli przegrywam, gdyż maksimum utrudnienia najwięcej uczy.

[ Terminator'e ]: Podobno w pojedynkach 1/1 snajperka i spawarka (Pulse Gun), to niejako „papużki nierozłączki”. Jakbyś wyjaśnił owe przeświadczenie w światku UT ?
[ Iapa ]: Broń dobieram zależnie od sytuacji, choć też zależy czy chce mi się to robić, bo gram na tyle długo w UT, że czasami gram tylko po to, żeby grać.

[ Terminator'e ]: Pamiętasz snajperkę z Unreala ?
[ Iapa ]: Uuu... nie. W Unreal'a grałem może z 10 godzin.

[ Terminator'e ]: Podejrzewam, że to był single player i zabrakło Ci czasu, aby znaleźć się na etapie gry, gdzie po raz pierwszy pojawia się snajperka. Jakbyś mógł mieć wpływ na tworzenie snajperki do UT2 i U2, to co byś próbował zmienić lub udoskonalić ?
[ Iapa ]: Trudne pytanie... Nie wiem, nie potrafię teraz odpowiedzieć.

[ Terminator'e ]: strzelałeś kiedyś z prawdziwej broni opartej na celowaniu optycznym ?
[ Iapa ]: raz. Fajne uczucie. Jednak w tarczę, bo nawyków z gier nie przenoszę nigdy do życia. :)

[ Terminator'e ]: dzięki za rozmowę.

Data zarejestrowania wywiadu: 23.02.2002 r.
Miejsce: kanał ircowy #utpl [na priva]
Respondent: lapa|rA rA, czyli rAiders of Apokalipse [klan ruszył w styczniu 2001 r.]
Imię i nazwisko: Michał Dąbrowski
Urodzony: 03.06.1982 r.
Miejsce zamieszkania: Radom
Status: gracz UT
Dotychczasowe klany: RoS, HH, CC, rA
Profesjonalna gra w UT od: ok. 1.5 r.
Na Necie za pośrednictwem: cafe internet "Kusica", a od 6 miesięcy SDI
Kontakt: Strona internetowa klanu rA: http://utklan-ra.prv.pl.

Patch 4.69d (win exe)
Patch 4.69d (win zip)
Patch 4.69d (Linux)
UT3 Patch 5
Unreal Tournament 3 BetaDemo
2k4 Patch 3369
2k4 lnx Patch 3369
2k3 patch 2225
UTPG Patch 4.51b
UT Patch 4.36



2000-2021 by unreal.pl Team

Projekt, grafika, wykonanie: Łukasz "Dark One" Kozioł
© 2000 Site copyrights by Łukasz "Dark One" Kozioł
Wszelkie prawa zastrzeżone.